دوستی پرسیده بودند ما چرا نمازهایی مثل ظهر و عصر یا مغرب و عشا رو با هم جمع میخونیم؟ بنده هم  ایشون رو در قالب یک پست دادم و خواستم بقیه هم استفاده کنند.

 

اولا در پاسخ این دوست عزیز باید بگم که خواندن نماز های پنج گانه در پنج وقت جداگانه مستحب هست و خوب است که بین نماز هایی که میخوانیم فاصله ای باشد و احتمالا یکی از فلسفه های نافله هم همین است که انسان قبل از هرنماز نافله مربوط به آنرا قبل از آن بخواند اما این کار مستحب است و شیعه وحتی اهل سنت در کتاب های خود احادیث معتبری آورده اند که طبق آن استنباط می شود که خواندن دو نماز به صورت جمع جایز است و حتی صحابه خاص پیامبر هم به پیروی از سنت پیامبر همین گونه نماز می خواندند البته با کیفیاتی که خودتان مستحضرید و شیعه هم از همین احادیث ژیروی می کند:

بعضی از احادیث:

- محدّث معروف جهان تسنّن، احمد حنبل، در کتاب معروف خود از ابن عبّاس نقل مى کند: «صلّى رسول الله (صلى الله علیه وآله) الظّهر و العصر جمیعاً، و المغرب و العشاء جمیعاً من غیر خوف ولا سفر; رسول خدا (صلى الله علیه وآله) نمازهاى ظهر و عصر، و مغرب و عشا را با هم در یکجا، بدون داشتن عذرى مانند ترس از دشمن و مسافرت به جا آورد». (2)

2- باز همان محدّث از طریق جابر بن زید از ابن عبّاس نقل مى کند: «من با پیامبر اکرم (ص) هشت رکعت نماز ظهر و عصر و هفت رکعت نماز مغرب و عشا را یکجا به جا آورده ام» و این حدیث از ابن عبّاس به عبارت هاى گوناگونى نقل شده است. وقتى راوى از علّت این جمع مى پرسد، وى در پاسخ مى گوید: «اراد ان لا یحرج امّته; خواسته امّت خود را به زحمت و مشقّت نیفکند».

این تعلیل در روایات شیعه نیز وارد شده است و در روایاتى که از امام صادق(علیه السلام) در این باب نقل شده، این نکته نیز موجود است. (5)

5- روایات این مسأله (جمع میان دو نماز) منحصر به ابن عبّاس و «معاذ» نیستند، «طبرانى» از «عبدالله بن مسعود» نقل مى کند که پیامبر خدا میان نمازهاى ظهر و عصر و مغرب و عشا را براى این که امّت وى به زحمت نیفتند جمع نمود. (6)

عین این مطلب از عبدالله بن عمر نیز نقل شده است; وى مى گوید: «پیامبر در حالى که مسافر نبود، میان دو نماز جمع نمود تا امّت وى در مشقّت نباشند» (7)

 

2. مسند احمد بن حنبل، ج 1، ص 221.

5. وسایل الشّیعه، کتاب صلوة، ابواب وقت، باب 32، حدیث هاى 2 و 3 و 4 و 7.

6. شرح موطا زرقانى، ص 263.

7. کنز العمّال، ص 242.

پس بنابراین اگر شما به مشقت نمی افتید و دوست دارید که نماز هارا با کمی فاصله بخوانید یا بینشان نماز های نافله بخوانید مستحب است که این کار رو بکنین.....

در نمازهاتون مارو هم دعا کنید ........... یاعلی



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




برچسب ها :

موضوع :
-مطالب- , مذهبی ,  ,